A tiszta étel - Baba Sawan Singh

 Baba Sawan Singh

A tiszta étel

 

A tiszta étel

Az ember számára háromfajta ismeret elegendhetetlenül szükséges: (1) a fizikai test ismerete, (2) a vallási vagy erkölcsi kötelességek, illetve alapelvek ismerete, (3) a lélek ismerete. A test fenntartásán keresztül ismerhetjük meg a jó egészség megõrzésének módjait. Bármilyen fejlõdést kívánnánk elérni, legyen az szellemi, fizikai, vallási, lelki vagy erkölcsi, e célt csak jó egészséggel áll módunkban megvalósítani. A beteg nem tud részt venni semmilyen vallásos tevékenységben, képtelen lesz bármit tenni hazájáért, saját megélhetéséért, munkálkodni társadal-máért, közösségéért vagy vallásáért. Még önnön lelki táplálására sem képes, akkor hát hogyan ismerhetné meg önmagát? Guru Arjan mondja: ,,Tested és tudatod egészségét úgy tekintsd, mint ami képessé tesz arra, hogy Isten lótuszlábainak lenyomatát viselhesd, és ismételhesd nevét."

Aki szívében az Úr lábán elmélkedik
És ismétli az Õ nevét.
Ó, Nanak, az emlékezik az Úrra,
Aki gondozza testét.
(M 5 Behagara 554-1)

Guru Nanak mondja: ,,Miért felejted Õt, aki életed, lélegzeted igaz Mestere? Az Õ emlékezete nélkül minden, amit elfogyasztasz, tisztátalan."

Ne feledd Õt, aki az élet adója.
Nélküle minden ital és ruha tisztátalan.
(M 1 Sri Rag 16-3)

A testi jólét és az egészség számára szükséges, hogy ételt vegyünk magunkhoz, mégis, csak a teljes értékû étel felel meg ennek a célnak. A jó étel elfogyasztása nem okoz tunyaságot, és nem kelti a levertség érzetét. Az az étel, amely fájdalmat vagy kényelmetlenséget kelt a testben, és rossz gondolatokat ébreszt a tudatban, nem kívánatos. Az igaz Naam nélkül az élet értelmetlen, s valóban bolond cselekedet az, ha csak azért eszünk, hogy a gyomrunkat megtöltsük.

Több étel és élvezet a pusztulásba visz.
Fájdalmat okoznak a testnek,
És rossz gondolatokat ébresztenek a tudatban.
(M 1 Sri Rag 16-14)
Jaj annak, aki azért eszik csupán, hogy megtöltse a gyomrát.
Ó, Nanak, a Nevet kivéve mind ellenség.
(M 1 Sohi War 790-18)

Guru Ram Das mondja, hogy azok az emberek, akiknek nincs Gurujuk (Mesterük), tudatlan életet élnek. Rabjai a születések és halálok körforgásának.

Milliók nyernek táplálékot, akik
az Õ kegyelme által elmélkednek tudatukban.
Akik a Mester szolgálata nélkül esznek és ruházkodnak,
meghalnak, és újra meg újra születnek.
(M 4 Gauri 306-3)

A szellemiség iránt érdeklõdõ ember keveset eszik és keveset alszik. Intellektusa tiszta, teste egészséges. Szellemi élete, magatartása egyaránt áldott.

Keveset egyél és aludj.
(Pipa Ramkali 10)
Eloldja a világ kötelékét,
Aki keveset eszik és keveset iszik.
(M 1 Asa War 467-1)

Az étel nagyon fontos a test fenntartása szempontjából. A testet nem lehet jó állapotban megtartani étel nélkül, ez utóbbi azonban csak akkor válik tökéletesen hasznunkra, ha megfelelõ eszközökkel teremtettük elõ. Az étel legyen könnyû, könnyen emészthetõ, de mennyisége ne haladja meg szükségleteinket.

Az ételt három csoportba sorolhatjuk: (1) szatvikus, (2) radzsasz és (3) tamasz típusú. A szatvikus étel tiszta érzéseket ébreszt. Ide tartozik a vaj, tej, rizs, hüvelyesek (mungóbab), zöldségek. Az az étel, amely tele van csípõs fûszerekkel, mar, és a szervezetet felfûti, a radzsasz kategóriába tartozik. Az állott, nyers (a jelzõ nem a nyers gyümölcsökre és zöldségekre vonatkozik; a szerk.) vagy erjedt táplálék, a tojás, hús, hal, bor stb. tamasz típusú ételek. Azonban még a szatvikus táplálék is tamasszá változhat, ha túlzott mennyiségben fogyasztottunk belõle.

Nem szabad pusztán az ízekért enni. Gondolnunk kell arra, hogy az az étel, amit magunkhoz veszünk, ne legyen se túl sok, se túl kevés testi szükségleteink szempontjából. Tartalmazzon olyan elemeket, amelyek a test és az agy táplálásához szükséges létfontosságú energiát fejlesztik. A nagy mennyiségben fogyasztott, ízletes étel ártalmas. A szellemi munkát végzõk olajos magvakat, gyümölcsöt, almát, szõlõt, tejet és mandulát stb. fogyasszanak, a fizikai munkát végzõk számára a vaj, szénhidrátok, rizs, cukor stb. fogyasztása szükséges, valamint az erõt adó, csontépítõ táplálékok, a gabona, hüvelyesek, gyümölcslé, tej, vaj stb. fogyasztása javasolt.

Sok levegõre, vízre és szénhidrátra van szükségünk. A levegõ mindennél fontosabb, enélkül nincs élet. Fontossági sorrendben a víz a levegõ után következik. Mindkettõ a természet ingyenes ajándéka. Táplálékunk harmadik legfontosabb eleme a gabonanemûkben található szénhidrátok.

Egy kicsit mindig kevesebbet kell ennünk, mint amennyit étvágyunk kívánna. Nem bölcs dolog, ha szükségleteinknél többet eszünk, azután pedig emésztést segítõ, szélhajtó szereket veszünk be. Nem azért élünk, hogy együnk, hanem azért eszünk, hogy éljünk. A lélek azért kapja az emberi életet, hogy Istent megismerje, hiszen csak az ember ismerheti meg Õt. Emberi létünk velejárója, a testünk, nem létezhet étel nélkül. Az állatok bölcsebbek az embernél. Csak akkor esznek, ha éhesek, de nem az ízek csábítják õket, természetes módon mindössze annyit vesznek magukhoz, amennyi kielégíti étvágyukat, nem többet. Ha többet eszünk, mint amire szükségünk van, nemcsak másoktól vonjuk el részüket, hanem a többlettáplálék bevitelével magunknak is ártunk.

Az étel az életért, az Úrra való emlékezésért van.
Te azonban azt hiszed, azért élünk, hogy együnk.

 

Mit együnk?

Az ember számára szükséges mindenfajta táplálék megtalálható a gyümölcsökben: például a citrusfélékben, banánban, fügében, datolyában, almában, ananászban, mandulában, dióban, földimogyoróban, kókuszdióban valamint egyes aszalt gyümölcsökben. Vannak olyan tudósok, akik nem tartják szükségesnek az étel fõzését. A zöldségek sütése, fõzése során számos energiaadó elem elpusztul, így azt tarják, az a gyümölcs vagy zöldség, amelyet fõzés nélkül nem lehet elfogyasztani, alkalmatlan emberi táplálkozásra. A gyümölcsök növelik szellemi és fizikai energiánkat, nem érezzük, hogy elfáradtunk volna a munkában. A gyümölcsök után a zöldségek, hüvelyesek és gabonafélék, a vaj és a tej következnek. A gabonafélék közül a legjobb energiaforrásnak a búzát tekinthetjük. A szervezet számára nagyon hasznos a kézi kõmalmokban õrölt teljes gabonaliszt, amely korpát tartalmaz. A lisztõrlõ malmok nem megfelelõek. A búzakása vagy fõtt búza tejjel fogyasztva, az aszalt gyümölcsök, mint például a mazsola, valamint a cukor más ételnél nagyobb erõt adnak. A tej, aludttej és a friss gyümölcs jó táplálék. A hüvelyeseket hosszabb ideig kell emészteni, bizonyos enyhén mérgezõ hatású savas anyagokat termelnek az emésztés során, ezért ritkábban fogyasztandók.

 

A szellemi tanítvány tápláléka

Elsõsorban az életmódunk legyen megfelelõ. Teljes értékû (szatvikus) ételt zöldség- és gabonafélékbõl készítsünk, amelyeket becsületes eszközökkel, nehezen szerzett jövedelemmel teremtettünk elõ. Az ételt készítõnek legyenek épületes (szatvikus) gondolatai, emlékezzen Isten nevére, és azt ismételje békés, nyugodt tudattal, miközben az étel készítésével foglalatoskodik. A elkészítés ilyen módja kihat az ételre, s azokra is jó hatással van, akik fogyasztják. Ilyen táplálék elfogyasztásával a tudat lecsendesedik, és készen áll arra, hogy az Úrra emlékezzen.

 

Hányszor és mikor étkezzünk

A nyugati országokban készített étel öt vagy hat óra alatt könnyen megemészthetõ, az indiai ételek emésztéséhez azonban kissé több idõre van szükség, legalább hét vagy nyolc órára. Az orvosok szerint a gyermekeknek háromszor kell étkezniük naponta: reggel, délben és este, míg az idõsebb embereknek nem szabad két alkalomnál többször enni, reggel és este. A vacsorát legalább három órával elalvás elõtt kell elfogyasztani, hogy az étel nagy része addigra már megemésztõdjön. A gyomor felét szilárd táplálékkal, egynegyedét vízzel kell megtölteni, a fennmaradó részt pedig üresen hagyni. Ha ezeket az egyszerû elveket alkalmazzuk, nem gyengül le a szervezet. Sheikh Sa'adi azt mondja, a gyomornak az a része, amely üresen marad, Isten fényével telik meg. A fizikai test meghízik a túlzott mértékben fogyasztott ételtõl, a lélek épp ellenkezõleg, nagyobb energiát nyer, ha kisebb mértékben táplálkozunk.

Ha csak eszel, az ételtõl meghízol
A lélek azonban erõt nyer a böjtbõl.

 

A túlzott mértékû és az elégtelen mennyiségû táplálék fogyasztásának hatása

Az ízletes ételek csábításának engedve, a túlzott mennyiségû táplálék elfogyasztása során a vérnyomás növekszik, emésztési zavarok keletkeznek, a szervezet legyengül, mert fájdalom keletkezik az izületekben, szorulás, fejfájás, a szájban kesernyés íz érezhetõ, a test ellustul.

Ha az ízlelés kerít hatalmába, legyengülsz.
(M 1 Maru 1034-16)
Minél ízletesebb az étel, annál nagyobb romlást hoz.
A Mester nélkül elveszett vagy.
(M 1 Malar 1255-6)

Az elégtelen mennyiségû táplálék súlyvesztést, vérszegénységet, levertséget okoz, a tüdõ nem mûködik megfelelõen, a test hõmérséklete lecsökken, nyugtalanság, szorongás támad, és ez az állapot kómához, végül halálhoz vezet.

 

A jó egészség és a hosszú élet titka

  1. Soha ne együnk sietve, kapkodva, mert gyomorrontás, emésztési zavar lesz a következménye. Ha az ételt lassan rágva fogyasztjuk, a szájban a nyál már elõkészíti, megkezdi az emésztési folyamatot, míg a kapkodva fogyasztott étel esetében a gyér nyálelválasztás miatt a gyomor nem tudja könnyen megemészteni azt. Rágjuk meg alaposan az ételt, hogy szinte folyadékként nyeljük le. Gladstone úr hosszú életét annak köszönhette, hogy lassan evett, és minden falatot harminckétszer megrágott. Az ily módon elfogyasztott étel megszünteti az emésztési zavarokat, és kis mennyiségben is elegendõnek bizonyul.

  2. Ne terheljük meg túlságosan a gyomrot. Ez gyomorrontást okoz.

  3. Az étel ne legyen túl hideg, sem forró. Mindkettõ megzavarja a gyomrot, és emésztési rendellenességekhez vezet.

  4. Minden hónapban két alkalommal tartsunk böjtöt. Akinek a vacsorája könnyû, egyszerû és kis mennyiségû ételbõl áll, annak nem szükséges böjtölnie.

  5. Mindig rendszeres idõben étkezzünk, boldog és gondtalan hangulatban.

 

Milyen szabályokra ügyeljünk?

  1. A késõ reggeli étkezés és a nagy mennyiségû vacsora ártalmas. Kerüljük el ezeket, mert gyomorproblémákhoz, alvászavarokhoz vezetnek, rossz álmokat idéznek elõ, és különbözõ fájdalmakat okoznak.

  2. Amennyire csak lehetséges, napnyugta elõtt fejezzük be a vacsora elfogyasztását.

  3. Lassú kortyokban igyunk vizet, két-három órával étkezés után. Ne igyunk vizet étkezés közben, hogy segítségével könnyebben tudjuk lenyelni az ételt, inkább rágjuk meg alaposan.

 

A Szentek és nagy emberek egészségének titka

Nagy emberek élettörténetével megismerkedve tapasztalni fogjuk, hogy hosszú életük titka minden esetben a szerény és egyszerû étkezés.

  1. Kabir Sahib fõleg rizzsel együtt fõzött hüvelyeseket fogyasztott.

    Ó, Kabir, csöppnyi sóval ízesítve a rizst és hüvelyeseket nektárként eheted.
    Miért teszi tönkre magát az ember a kenyérért?
    (Kabir Salok 1374-13)
  2. Hazrat Mohamed fõ étele az árpa volt.

  3. Booth tábornok, aki az Üdvhadseregben szolgált, 83 évet élt, és mindig jó egészségnek örvendett. A következõket írja: „Sok éve már nem eszem halat, húst vagy csirkét. Az étel, amit magamhoz veszek, fõleg vajból, sajtból, zöldségekbõl, gabonafélékbõl áll. Gyümölcsöt eszem, és meleg tejet iszom. Tartózkodom a mámorító és színezett italoktól. Nem dohányzom."

Minél egyszerûbb az élet és az étel, a gyomor annál hamarabb emészti meg az ételt, és szabadul meg tõle. A szív friss marad, az agy tiszta. A test élénk, fürge lesz, a munkában nem fárad el.

Egyszerû élet és magasztos gondolkodás jóval fizet.

(Részlet Sawan Singh: A Mesterek filozófiája c. könyve III. kötetének Dharma c. fejezetébõl, 231-237. oldal.)